A motorosok körében közismert tény, hogy az első tavaszi meleg napsütés beköszöntével hamarosan megkezdődik a várva várt motoros szezon is. Ez az idő március elejére tehető és ekkortájt a motorkerékpárok tulajdonosai időjárástól függetlenül legalább egy próbakörre beindítják a motorjukat. A szezon hossza természetesen a motor típusától és a tulajdonosától függően változhat.
A tavaszi első guruláshoz az is feltétlenül szükséges, hogy néhány héttel korábban, február környékén már meg kell alaposan vizsgálni, hogy alkalmas lesz-e a motor a használatra, amikor arra lehetőség nyílik. Az olyan esetek jelentős részében, amikor ilyenkor probléma adódik, akkor a meghibásodás oka a motor akkumulátora. Ez abból adódik, hogy az akkumulátorok - különösen a motorkerékpárokba tervezettek - nagyon nehezen viselik a hónapokig tartó leállást.
Szinte minden motoros tudja, hogy azzal teszi a lehető legjobbat a motorja akkumulátorának, ha a téli időszakra kiszereli azt a motorból és olyan helyen tárolja, ahol nincs kitéve olyan hőmérsékleti hatásnak, ami fagypont alatt van. Az is rendkívül fontos teendő még az akkumulátor hosszabb élettartamának megőrzése szempontjából, hogy a téli, jellemzően leállási időszak alatt időnként feltöltsük árammal a motorunk akkumulátorát. Aki mindezeket elfelejti megtenni, annak igen nagy valószínűséggel új akkumulátorra kell szert tennie a szezon első indításakor.
Az általános javaslat szerint az őszi időszakban, amikor leálluk a motorozással, akkor töltsük fel teljesen az akkumulátort. Majd amikor használatba szeretnénk venni a következő tavasszal, akkor ismét töltsük fel az akkumulátorunkat, hogy a megfelelő mértékben helyreálljon a kapacitása. Az állandó csepptöltéssel történő töltésről szakértői körökben megoszlanak a vélemények, ennek pozitív és negatív hatásait még alaposabb vizsgálatnak kell alávetni.
A motorkerékpár akkumulátorokat általában szezonálisan használják. Alapvető típusai közé tartozik a választékban a hagyományos ólomlemezes, savas dugós, és a zselés, vagy másnéven kötött savas kategóriájú motorkerékpár akkumulátor. A választék igen széles, ebből hozzávetőlegesen 20-30 típus az, amit általánosan alkalmazni szoktak.
Általánosságban elmondható, hogy motorkerékpár akkumulátor vásárlásánál a típus kiválasztásánál a legbiztosabb módszer, ha megnézzük a jelenleg a motorunkban lévő akkumulátor kódját – amennyiben még látszik – és ilyen típust választunk helyette. A típuskódja a különböző gyártók termékeinek szinte ugyanaz, csak kisebb eltérések fordulnak elő.
A dugós típusok cikkszámai általában CB vagy YB vagy YCB betűkkel kezdődnek, pl. YB14L-A2, YB14L-B2, YB14-A2, YB14-B2. A cikkszámok közepén a számok az amperórát szokták jelölni. Az akkumulátor bal vagy jobb pozitív mivoltára az L betű utalhat, az utolsó karakter pedig a túlfolyó helyzetét jelzi.
A kötött savas motor akkumulátoroknál YTX vagy CBTX jelenik meg a cikkszámban, pl. YTX4L-BS az „YTX” a kötött savas AGM jelzés, az amperórát a szám jelöli, a BS pedig arra utal, hogy az akkumulátor szárazon töltött, vagyis nincs felsavazva. Léteznek még megerősített kötött savas akkumulátorok is, amiket az újabb motorokba szerelnek és ezeket általában YT vagy YTZ betűkkel jelölnek, p: YTZ14-BS. az ilyen motorkerékpár akkumulátoroknak az a jellemzője, hogy viszonylag kicsi a méretük, de az indító áram EN száma nagyobb az YTX kezdetűekhez képest.
Ahogy azt már említettük, a választásnál figyelembe kell venni azt a tényezőt, hogy minden motorba csak a gyári katalógusa szerint előírt akkumulátort lehet beleszerelni. A más típusú, de ugyanakkora amperórájú akkumulátoroknak más a mérete. Az akkumulátor helye nem túl nagy, meglehetősen szűkös a motorokban, ezért más, eltérő méretet nem lehet beszerelni. Egy nagyobb kapacitású akkumulátor nagyobb méretű, ezért nem fér el. Kisebbet nem nagyon lenne érdemes beletenni, mivel ettől a motor nem fog beindulni.
Amikor télen leállítjuk a motort, az akkumulátort ki kell szerelni a motorból és fagymentes helyen kell tárolni, valamint kéthavonta fel is kell tölteni.
FONTOS! Ha az akku lemerülve áll, akkor elromolhat és a használhatatlanná válik a következő szezonra!
Amikor bevizsgálják és megmérik az akkumulátort voltmérővel és a kapocsfeszültség 12 V alatt van, akkor az akku használhatatlan. Ha 12 V vagy afölött van, akkor az akkumulátor még jó és fel lehet tölteni. Egy motorkerékpár akkumulátort nem lehetséges személyautó akkumulátor töltőjével tölteni, csak amennyiben a töltőn ez fel van tüntetve, hogy motor akku töltésére alkalmas. Ha túlságosan nagy áramerősséggel töltünk egy motorkerékpár akkumulátort, akkor fel fog púposodni és azonnal tönkre is megy. Az akkumulátort a kapacitása 10 %-val lehet tölteni és a folyamat maximum 24 órán keresztül tarthat.
A motor akkumulátorok általában szárazon töltöttek, melynek oka a szezonális használat. A hozzá való sav rendszerint egy műanyag flakonban a dobozukban van. Jogszabály szerint nem lehet kiadni a vásárlónak külön úgy motorakkumulátort, hogy külön van a sav a dobozban. Ezért a vásárlás előtt követlenül kell a savat az akkuba tölteni. Ekkor várni kell kb. egy órát és innentől kezdve az akkumulátor készen áll a használatra. Savazás után érdemes lehet néhány órán keresztül tölteni a frissen megvásárolt motor akkut, mert úgy még erősebb lesz a kapacitása és megnő az élettartalma. A motorkerékpár akkumulátorokra egységesen fél év garancia vonatkozik gyárilag is, melynek fő oka a szezonalitása. Szárazon egy motor akku akár 10 évig is tárolható minőségi romlás nélkül.
A motor akkumulátor árára számos tényező lehet hatással. Ilyen tényező többek között a felhasznált ólomlemez vastagsága, ami az ólom világpiaci árának megfelelően is változtathatja egy akkumulátor árát, Befolyásoló tényező még a fajtája, vagyis választhatunk savas motorkerékpár akkumulátort, vagy AGM típusú akkumulátort is, vagy szükségünk lehet VRLA, illetve GEL típusú akkumulátorra. Az akkumulátor mérete is hatással van az árára: természetesen minél nagyobb, annál drágább. A nagyobb indító áram és teljesítmény igénye is Az extra igények is ár növelő tényezőként jelenhetnek meg, de adott esetben ez megtérülhet a hosszabb távú használat során: mint például a nagyobb indítóáram, az akkumulátor fektethetősége, vagy esetlegesen a lítiumos technológia.
Az ár és a minőség kapcsolatát vizsgálva elmondható, hogy igen szoros kapcsolatban állnak egymással a motor akkumulátorok tekintetében. Az olcsóbb, legalacsonyabb árú termékektől nem várhatjuk el a hosszú évekre szóló tartós üzemelést. Általában egy szezonon át szoktak üzemelni és a következő szezonra újat kell vásárolni. A felső-közép kategóriájú motor akkumulátorok, mint például az Akkubox választékában is kapható Varta és Bosch márka, akár több szezonon át is probléma nélkül teljesíti a feladatát. Persze ennek alapfelétele a megfelelő módon történő téli tárolás is. A prémium vagy gyári modellek meglehetősen drágák, áruk akár háromszorosa is lehet a középszintű modelleknek.
Az olcsóbb árkategóriába tartozó akkumulátor a savas motor akkumulátor. A motor akkumulátorok ára lehet 3.000 forint, de akár 40.000 forint is.
Az is fontos tényező az ár tekintetében, hogy a motor akkumulátor gyárilag aktivált vagy a vásárlás során, az üzletben helyezik üzembe. Itt fontos megemlíteni egy nem olyan régen életbe lépett rendeletet, melynek értelmében („A robbanóanyagok prekurzorainak forgalmazásáról és használatáról szóló új uniós rendelet (2019/1148)”) 2021-től nem adható el magánszemélyeknek akkumulátor sav. Ezt a rendeletet olyan akkumulátorok értékesítésénél kell figyelembe venni, melyeket használat előtt hígított kénsavval kell feltölteni, vagyis a csomagolása az akkumulátoron kívül egy külön tartályban savat is tartalmaz. Ennek az EU rendeletnek az I. számú mellékletében szereplő felsorolásban a kénsav is szerepel, 7664-93-9 CAS-számon.
A rendelet hatályba lépése miatt a külön savtartállyal csomagolt akkumulátorok értékesítése magánszemélyek számára nem engedélyezett 2021. február 1-től. A külön savtartályos akkumulátort értékesítő üzletek, illetve nagykereskedések kötelesek igazolni, hogy csak viszonteladóknak adnak el ilyen típusú akkumulátort. Vagyis csak úgy lehet árusítani ilyen akkumulátort, ha a higított kénsavat már beletöltötték a cellákba és le is zárták azokat. Maga a kénsav sem értékesíthető innentől kezdve, mert tiltott anyagnak számít. Miután a felsavazás megtörtént, onnantól kezdve öregedni kezdenek az akkumulátorok, ezért az sem lehet megoldás, ha már az üzletben felsavazva árulnák azokat. Ha túl sokáig állna boltban a polcon felsavazva és nem lennének rendszeresen töltve, akkor utána már veszít az értékéből és nem lesz eladható.
Amikor az üzletben a vásárlás során bekerül a sav az új motor akkumulátorba, akkor meg kell várni, amíg a pezsgés megszűnik, lezajlik a kémiai reakció és visszahűl az akkumulátor a környezeti hőmérsékletre. Ez a művelet minimum egy órát vesz igénybe és csak azután lehet elvinni az akkumulátort az üzletből.
Amennyiben a motor akkumulátorok származását vizsgáljuk, megállapítható, hogy a legtöbb gyár Kínában található. A minőségét tekintve magasabb kategóriát képviselő motor akkumulátorok Japán, Taiwan és Dél – Kórea területén levő gyárakból kerülnek a piacra. A prémium minőségű motor akkumulátorok szülőföldje Amerika. Itt készülnek például a Harley Davidson motorokba való akkumulátorok is. Valamilyen különös, de ismeretlen okból Európa egyáltalán nem hazája a motor akkumulátor gyáraknak.
Tekintettel arra, hogy mi a különbség a más márkájú, de ugyanolyan típusú akkumulátorok között, elmondható, hogy még a legalacsonyabb árú típus is indítja a motort, függetlenül az indítóáram értékétől. A különbségek a minőségben mutatkoznak meg, ami hatással van az élettartamuk hosszára is. Az akkumulátor gyárak három kategóriában gyártanak motor akkumulátorokat. Az alsó kategória várható élettartama 1 - 2 év, a középső kategóriájé 3 - 4 év, a felső kategóriájé pedig 5 -7 év. A nagyobb motoroknál azoknak, akik hosszú távra terveznek, érdemes a felső, vagy esetleg a közép kategóriából választaniuk, mert így nem kell évente új akkumulátorba beruházniuk.
Amennyiben azt tapasztalja, hogy indításkor már nehezen indul be a motor, érdemes lehet felkeresni egy szaküzletet a cserével kapcsolatban, amire például az Akkubox szaküzletünk kiváló lehetőséget kínál a IV. kerületben, Újpesten, a Kiss Ernő utca 2. címen.
Az akkumulátoraink élettartamát nagyban befolyásolja a megfelelő akkumulátor töltő használata és a telep tárolása, ezért figyeljünk oda a téli tárolásnál is és a nyári használatnál is a következőkre: létezik egy önkisülésnek nevezett folyamat, ami meglepő, de 38°C felett sokkal intenzívebb, sőt minél melegebb a hőmérséklet, annál gyorsabb. Így a pihentetett akkumulátorokban gyorsabban megindul a szulfátosodás folyamata, ami a teljes tönkremenetelhez vezet. A nem teljesen feltöltött akkumulátorokban könnyebben megindul a szulfátosodás folyamata, ezért használat után nagyon fontos, hogy amennyiben lehetőségünk van rá, azonnal helyezzük töltőre a rendszert és az akkumulátorokat teljesen feltöltve tároljuk.
A motor akkumulátor a téli hidegben veszít a kapacitásából. Fagypont alatt a kisütött akkumulátorok be is fagyhatnak, ezért rendszeresen töltsük azokat még abban az esetben is, amikor nem használjuk a járművet. A töltést kizárólag a megfelelő töltővel végezzük, mert az akkumulátor tönkremeneteléhez vezet egy rosszul megválasztott töltő. Az utólag felsavazott, nem gyárilag aktivált motorkerékpár akkumulátorokat fektetve nem lehet használni, biztonsági okokból következően, ezért amennyiben eredetileg is fektetve helyezkedik el a motorunkban az akkumulátor, kizárólag olyan típust vásároljunk, ami gyárilag már üzembe van helyezve.
Az akkumulátorok töltését az akkumulátor fajtája, illetve a kapacitása határozza meg. Az akkumulátorok kapacitásának az egytizedével kell tölteni az akkumulátort, tehát egy 14 Ah akkumulátort maximum 1,4 A-ral szabad tölteni. A nyílt savas akkumulátorokat mindig ki kell szedni a motorból, a cellákat lezáró dugókat ki kell venni, majd a hiányzó elektrolitot desztillált vízzel kell pótolni. Az automata, ill. csepptöltők nagy előnye, hogy az akkumulátor feltöltése után is az akkumulátoron lehet hagyni, akár hónapokig is, ezzel az akkumulátor szulfátosodását gátolva. Érdemes olyan töltőt választani, ami minden igényt kielégít, mert akkor elég egyszer beruházni rá, mint pl. a CTEK CT5 töltő, amihez 5 év garancia jár. Képes már lítiumos akkumulátort is tölteni, illetve Can-Bus rendszerekhez is használható.
A motorakksi cseréjével a legtöbb motoros előbb vagy utóbb szembesül, tekintettel arra, hogy a motorok akkumulátora előre várhatóan még rövidebb életű, mint az autók akkumulátora. A ki- és beszerelés a motor típusok túlnyomó részénél nem túl bonyolult és nem igényel feltétlenül szervizben tett látogatást. Mivel szezonon kívül, télen ajánlott kiszerelni az akkumulátort, hogy tölteni lehessen, ezért hasznos, ha tapasztalatot szerzünk ezen a területen is. Általában nem túl bonyolult, kevés időt igénylő művelet egy ilyen szerelés és számos esetben egy csavarhúzó segítségével megoldható.
Amennyiben megbizonyosodtunk róla, hogy az akkumulátor cseréjére van szükség és nem a motorunk elektromos rendszere a hibás, a következő lépésekben végezzük el azt. A legtöbb motornál az akkumulátor az ülés alatt található, azt kell lepattintani és elérhetővé válik a cseréhez. Kereszthornyú, vagyis csillagfejű csavarok szokták rögzíteni a pólusokat rendszerint, így ezeket meglazítva elérhetővé válik az akku. Van olyan motor, ahol egy keresztpánttal van leszorítva az akku, de ez nem törvényszerű. Először távolítsuk el a negatív pólusról a csatlakozót. Az ok, hogy miért éppen a negatívval kezdünk: egy esetleges rövidzárlat esetén ne okozzunk kárt a motorban vagy éppen saját testi épségünkben. Ha a negatív saru eltávolításakor véletlenül a szerszám hozzáér a karosszériához, illetve bármely fém alkatrészhez, akkor az nem okozhat kárt benne. A következő lépésként pedig távolítsuk el a pozitív sarut. Ha a csavar nagyon meg lenne húzva, használhatunk dugókulcsot, ami hatlapfejű, 8-as vagy 10-es méretű csavarhoz alkalmas legyen.. Az akkumulátor szellőző csövét mindig érdemes a megfelelő helyen kivezetni, nehogy kárt tegyen a motorkerékpárunk kényes fényezésében az esetleges kicsepegő sav. A megfelelő polaritásra is fontos figyelni. Amennyiben nem jól van kicserélve, annak a következtében az akkumulátor is tönkre mehet, vagy jobb esetben csak egy biztosíték megy ki a motorban. Adott esetben fordított polaritás elleni védelem is lehet beépítve a rendszerbe, így nem történhet baj, ha esetleg felcserélve csatlakoztatjuk a pólusokat.
Az Akkubox motor akkumulátor választéka igen széles körű: a komplikáltabb, blokkolásgátlóval, nagy motorhoz való önindítóval, rádióval, több lámpával felszerelt motorok követelményeinek megfelelő típusoktól az átlagos kétkerekűek kedvező árú akkumulátoráig terjed. Az Intact márka minden kategóriában ( savas, gél, AGM ) kínál kedvező áron akkumulátort, miközben minőségben nem jelent kompromisszumot. A közismert Varta ( Powersport, Funstart ) és Bosch márkájú motor akkumulátoraink együttesen hozzák az elvárt magas minőséget és az általunk biztosított kedvező árat.
Nagyon sokféle méretű és kapacitású motor akkumulátor közül lehet választani, ezért meglehetősem nehéz eldönteni, hogy nekünk melyikre is van szükségünk a sok közül. A fő szabály szerint kizárólag olyan akkumulátort szabad betenni a motorunkba, ami megfelel a gyári előírásoknak. Az eredetinél kisebb méretet nem nagyon érdemes beletenni, mert ezzel csak csökkentenénk a teljesítményt. Az eredetinél nagyobb méret pedig nagy eséllyel nem fog beleférni az adott helyre, amit általában a lehető legszűkebbre szabnak a motorok tervezésekor. Amennyiben gyárilag savas akkumulátor volt beszerelve a motorba, akkor azt minden esetben csak savasra szabad kicserélni. Amennyiben AGM – es vagy zselés akkumulátorral szerelték gyárilag a motort, akkor a cseréhez is olyat szükséges választani a kínálatból.
Az amperóra (Ah) és indítóáram szerinti kiválasztás nem mindig vezet célra, tekintettel arra, hogy ez számos esetben nincs feltüntetve az eredeti akkumulátoron sem. A nemzetközileg használatos cikkszám adhat pontos útmutatást a számunkra megfelelő akkumulátor kiválasztásához. Ez az összes motorkerékpár akkumulátoron jól észrevehetően fel van tüntetve, például YB4L-B. Az ugyanolyan cikkszámon futó akkumulátorok különböző gyártók esetében eltérő teljesítménnyel rendelkezhetnek, de a méretüket és a polaritásukat tekintve teljes mértékben meg kell egyezniük egymással. Az eredetinél nagyobb teljesítményű akkumulátor használatával nem biztos, hogy érzékelhető különbséget fogunk érezni, de ártani nem fogunk vele.
A legelterjedtebb a motoroknál a 12 V-os motor akkumulátorok használata, manapság a legtöbb motornál ezt találjuk. A 6 V-os motor akkumulátorok használata nem túl elterjedt már napjainkban. Ilyen akkumulátort inkább csak a régebbi, esetleg „old timer” típusoknál használnak, mint pl. Pannónia, Simson, MZ.
A motor akkumulátorok feszültsége általában 12 Volt, de találkozhatunk olyan típusokkal is, amelyekbe 6 Voltos akkumulátor kell. A motor típusok majd mindegyikéhez talál akkumulátort az alábbi linkekre kattintva (a linkre kattintva megjelenítheti az adott feszültségű motor akkumulátorokat a webáruházunkban, ahol regisztráció, sőt akár hitelkártya nélkül – utólagos fizetéssel – is vásárolhat):
A motor akkumulátorokban a savat nem lehet cserélni. Ha utána akarunk tölteni, akkor azt desztillált vízzel tehetjük meg. Akkumulátor bolt Budapest? Itt mindent megtalálsz.